Da vi var i feltarbejde i
børnehaven Valhalla var vi, som vi har været inde på, så heldige at observerer
børnene og pædagogen i en dialogisk oplæsning. En dialogisk oplæsning er
oplæsning hvor pædagogen læser på en måde, hvor der skabes en mere sproglig
samspil med børnene.
At være en fortællende
pædagog, er ikke ”bare lige noget man er”. Der stilles høje krav til den
fortællende pædagog, da det i høj grad ikke kun handler om en oplæsning af en
historie. Pædagogen bliver en betydningsfuld voksen, fordi der skabes samvær
omkring fortællinger, der er spændende og vigtige for børnenes udvikling. Det
er derfor vigtigt for den fortællende pædagog at forholde sig empatisk til
lytterne. Det er bevist at en god fortæller er en god lytter. Når man laver en
dialogisk oplæsning, er det yderst vigtigt at man har alle børnene med. Det er
vigtigt at pædagogen skaber en god lyttekultur, så pædagogen skal bruge tid på
at skabe tillid og tryghed, så alle føler, at de har plads og at de har noget
interessant at fortælle. Når en
fortællende pædagog begynder at arbejde med at få børnene til at fortælle deres
egne fortællinger, er det hensigtsmæssigt at opstille enkelte regler, som
børnene synes er inspirerende og retfærdige. På den måde kan alle komme til
ordet og få oplevelsen af, at der bliver lyttet til dem. Idealet er at få børnene
til at blive hinandens bedste lyttere. Ofte ser man, at selv børn med ringe
selvtillid kan finde på at tage ordet og fortælle for de andre. Samtidig lærer
de mere udadvendte og urolige børn at vente på deres tur og lade være med at
afbryde den fortællende kammerat for ellers ødelægges historien jo!
I en dialogisk
oplæsning styrker det børnene i at: Lytte til hinanden, bekræfte hinanden, inspirere
hinanden, udvikle stolthed og mod til at stille op foran en samling og fortælle
frit. Når børnene er kommet i gang med at fortælle små historier under optimale
betingelser, opdager de nye sider af hinanden. De får en større fornemmelse
for, hvad kammeraterne rummer af fantasi, humor, gode ideer og alvor.
Når man er en
fortællende pædagog, er det vigtigt, at man har brugt tid på historien. Man
skal ikke bare vælge en historie uden at sætte sig ind i historien. Det er
vigtigt at man læser den mange gange for sig selv og gennemgår det spørgsmål
man eventuelt vil stille børnene. Man skal finde en retning man vil inddrage
børnene i. Det er vigtigt at man med omhu vælger bogen og tænker på de
intentioner man har med den. Pædagogen i børnehaven Valhalla valgte f.eks.
bogen ” Spørge Jørgen”. I ”spørge Jørgen” står der på et
tidspunkt i teksten, at Jørgens far gav ham smæk. I dette tilfælde skal man
huske på hvad ens hensigt er. Hvis nu et barn begynder at fortælle at han også
får smæk derhjemme, hvordan vil man så reagerer? Vil man spørge de andre børn
om det også får smæk eller vil man prøve at føre samtalen tilbage på sporet
igen?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar