Hvad
er kultur?
”Kultur
opstår, når man møder den, handler i den og genskaber den i sin egen
forståelse”
-
Loriz Malaguzzi (1920-1994) italiensk pædagogisk filosof
Malaguzzi havde en
subjektiv holdning til kultur. Han var antropolog.
Kultur,
menneskesyn og æstetikforståelse
Det traditionelle
kulturbegreb – det æstetiske kulturbegreb
Definition på
æstetik: læren om og studiet af det skønne
Hvem:
Få skaber, mange
bruger kultur
(Kunsten adskilles
fra hverdagslivet og kunstnere anses som mennesker med særlige evner til at
udtrykke sig)
Hvad:
Kultur er noget man
har i kraft af kunstnerne/kunsten
Kultur er
enheder/produkter
Kulturdiskursen er
normativ(=vurderende). Fokus er på en vurdering af, hvad der er godt, og hvad
der er skidt.
Hvor:
Kulturinstitutioner,
foreninger m.m.
Kirsten Drotner i
Mogens Sørensen (2011): ”Kultur: begreber, analyse og praksis”
Kultur,
menneskesyn og æstetikforståelse
Det moderne
kulturbegreb – det antropologiske kulturbegreb
Definition på æstetik: læren om og studiet af,
hvordan mennesker lærer gennem at sanse
Definition på antropologi: studiet af mennesket
og om sociale og kulturelle forhold
Hvem:
Alle skaber, alle
bruger og forbruger kultur
Hvad:
Kultur er noget man
er, kultur er relationer og kulturen er dynamisk og bestandig under forandring.
Kulturdiskursen er
deskriptiv. Fokus er på menneskers læreprocesser i forhold til deres sociale og
kulturelle kontekst. Der lægges vægt på kulturel mangfoldighed og på analyse af
kulturelle processer, kulturelle forandringer og kulturel forskellighed
Hvor:
Alle livsdimensioner
(hvor der er mennesker skabes kultur)
Kirsten Drotner i
Mogens Sørensen (2011): ”Kultur: begreber, analyse og praksis”
Det
dobbelte kulturbegreb
Johan Fjord Jensen
(1988) har beskrevet de to kulturbegreber, det antropologiske og det æstetiske
kulturbegreb, som modsætninger, der samtidig fungerer som hinandens
forudsætninger. Begge begreber er nødvendige at anvende, hvis man vil analysere
kultur, fordi de dækker forskellige dele af menneskers symbolske
virksomhed/kommunikation.
Dette perspektiv
afstedkommer diskussionen om:
- Er børn kunstnere
- Kan børns udtryk betragtes som kunst
- Kan børns udtryk vurderes ud fra en traditionel kunstforståelse
- Er kvaliteten af børns udtryk afgørende for det læringsmæssige udbytte
Børneantropologisk
forskning indebærer:
- At arbejde bevidst med sit barnesyn, herunder at overvinde sin egen voksendom (Mouritsen 1996). At se barndommen som en værdifuld periode i et menneskeliv og ikke som et venteværelse til ”voksendommen”. At stille egne barndomserindringer og barndomsforestillinger på stand by
- At anlægge et børneperspektiv på praksis. At tage”kulturbrillerne” på og se barnet som en kompetent social og kulturel aktør. At kunne tage de ”pædagogiske-psykologiske” briller af, der ofte ser ud fra et ”mangelsyn”
- At søge en forståelse af børns fællesskaber gennem studier af børns konkrete hverdagsliv. At forsøge at forstå dét, som børn forstår.
Det
børneantropologiske kulturbegreb indebærer, at der arbejdes med et
differentieret børnekulturbegreb:
- Kultur for børn - barnet er (for)bruger af kulturprodukter, som voksne har skabt for børn, dels dannelsesorienteret kvalitetskultur, dels markedsorienteret underholdningspræget kultur
- Kultur med børn – Børn og voksne skaber ”noget” sammen bl.a. ved at tage diverse kulturteknikker og nye medier i brug
- Kultur af børn – de kulturudtryk børn frembringer i deres egne netværk og relationer
- Kultur for voksne, men som også anvendes, forbruges og omskabes af børn og unge (nyere forskning af Kampmann m.fl)
Det tredelte
børnekulturbegreb præsenteres bl.a. af Mouritsen(1996): Legekultur.
Det første og til
dels det andet niveau tager udgangspunkt i det traditionelle børnekulturbegreb,
der forstår børnekultur som en formidlingskultur med vægt på indlæring,
dannelse og socialisering (formidling fra voksen til barn)
Det sidste niveau
sprænger rammerne ved at forudsætte, at børn er
kultur, at de er skabende, handlende og producerende subjekter (Juncker 2006: Processen)
Der er flydende
grænser mellem niveauerne i børnekulturbegrebet. Børn henter inspiration til
egen udfoldelse på kryds og tværs af kulturel kontekst
Børneantropologisk
forskning på baggrund af det tredelte kulturbegreb:
Pædagogens/den
voksnes positionering:
- Kultur for børn – den voksne er som udgangspunkt formidler af kultur til børn, som leverandør af produkter og artefakter – men også som overbringer af kulturelle erfaringer.
- Kultur med børn – den voksne skaber rammer og inspiration til fælles kulturprocesser og produktioner. Den voksne møder børn med respekt for dem som både kulturbrugere og kulturskabere. Børn og voksne skaber kultur sammen.
- Kultur af børn – den voksne iagttager børn i deres egne kulturelle netværk. Er nysgerrige og undersøgende i forhold til at forstå dét, børn forstår.
Den
børneantropologiske forskning kan finde sted i forhold til hvert af de tre
børnekulturniveauer. Der kan også fokuseres på et enkelt niveau. Det væsentlige
i den sammenhæng er, at tage et børneperspektiv!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar